Molosseum, Spiderman og manden uden hoved

I hele sidste uge var jeg med mor, far og Frida i Rom, hvor vi kom vidt omkring og oplevede en masse spændende ting – bl.a. Molosseum, Spiderman og en mand uden hoved.

Inden vi tog af sted, havde vi dog lige nogle dage hjemme først. Om tirsdagen havde Frida fri allerede kl. 12 i skolen, så her blev jeg også hentet tidligt, og så var Frida, mor og jeg en tur i svømmehallen i Valby.

Næste dag skulle jeg med Asta hjem om eftermiddagen. Så derfor måtte jeg gå hele vejen ned til børnehaven i stedet for at køre på løbecykel – så det ikke var nødvendigt at skulle have min løbecykel med hjem til Asta.

Det var rigtig hyggeligt at besøge Asta. Jeg var der et par timer, og så hentede mor mig. Senere var Olivia og Rosa på besøg hos os for at lege med Frida.

Fredag var så sidste dag inden efterårsferien, og om lørdagen havde vi en hyggelig hjemmedag, hvor jeg legede, spillede iPad og så film – mens mor og far pakkede til vores ferie. Om eftermiddagen var vi alle fire en tur på Bülowsvej Skolens legeplads, hvor Frida øvede sig i at køre på rulleskøjter. Imens kravlede jeg rundt på klatrestativet og gyngede.

Søndag skulle de sidste så pakkes, og ved middagstid tog vi en taxa til lufthavnen. Her købte vi lidt slik, inden vi stod på flyveren. Turen til Rom tog lidt over to timer, og her spillede jeg iPad og spiste slik.

Da vi kom til Rom, fik vi vores bagage, og så blev vi hentet i en minibus. Vi skulle bo midt i Rom i en lejlighed, som vi havde lejet. Den var rigtig fin med to soveværelser, et badeværelse, en gang og et lille, kombineret køkken og opholdsstue.

Vi var lidt sent fremme, så vi smuttede med det samme ned for at købe noget pizza – som vi tog med hjem og spiste i lejligheden. Og bagefter var det sovetid. Men der var klokken også blevet 21.

Jeg sov sammen med Frida, og næste morgen vågnede jeg, da hun stod op – kl. 5.50. Det var noget tidligere end jeg plejer at stå op, så jeg var godt træt. De første par timer om morgenen brugte vi på at slappe af og få pakket ud – og først på formiddagen gik vi ned på den nærliggende plads for at spise lidt mad – spaghetti Carbonara (for første gang ud af rigtig mange mens vi var i Rom).

Bagefter gik vi en tur rundt i byen – eller det vil sige, at jeg blev kørt i min klapvogn det meste af tiden. Somme tider var jeg dog lige oppe at gå lidt, så Frida kunne slappe lidt af og blive kørt rundt. Og når underlaget var til det, så sad vi også flere gange i klapvognen samtidig.

På byrundturen var vi forbi flere forskellige pladser og springvand. Det var lidt kedeligt, så jeg faldt i søvn i klapvognen (noget som jeg ellers sjældent gør) – sikkert også fordi jeg var stået tidligt op.

Da jeg vågnede igen et par timer senere, var det åbenbart blevet tid til en is. Derefter handlede vi lidt i et nærliggende supermarked. Og så var vi hjemme for at slappe af et par timer, inden vi igen gik ned på pladsen for at spise aftensmad.

Næste morgen gentog det sig så – Frida stod op og jeg vågnede. Og denne gang var klokken kun 5.10, så far mente det var alt for tidligt at stå op. Mor kom ind til mig, mens Frida kom ind til far. Og mens Frida vist ikke sov mere, så faldt jeg i søvn igen – og sov helt til 9.15.

Senere spiste vi nede på torvet, inden vi tog en taxa til Molosseum (eller Colosseum som mor og far vist kalder det). Det sidste stykke skulle vi gå – og det var så her, at jeg så Spiderman sidde på fortovet og samle penge ind. Og senere på dagen så vi også en mand uden hoved (kun med hat og briller over sin krop). Men der var vist lidt snyd med – for mon ikke han havde sit hoved et eller andet sted?

Inde i Molosseum så vi det sted, hvor der havde været krigere og vilde dyr, som havde kæmpet. Og da vi kom udenfor igen, slappede vi lidt af med en is. Bagefter skulle vi op ad en bakke for at se udsigten ud over nogle gange ruiner.

Både Frida og jeg var blevet ret trætte i benene, så vi fik begge to lov til at sidde i klapvognen – selvom det vist var ret svært for far at køre os over de mange brosten.

På vejen hjem stoppede vi på en café, hvor vi fik kakao. Den var dog noget anderledes end det, som vi er vant til – en meget tyktflydende chokolade. Og da vi også fik en chokoladecroissant til, så fik vi vist chokolade nok for den dag.

Aftensmaden blev igen spist på torvet, og bagefter købte Frida og jeg hver en laserlygte, der kunne lave flotte mønstre – for vores egne penge, som vi havde fået af mor og far.

Om natten sov mor inde hos mig, mens far sov hos Frida. Så mens Frida stadig stod tidligt op, sov jeg noget længere.

Efter en hård dag dagen før, så tog vi det lidt mere stille og roligt om onsdagen. Efter at have spist på torvet, tog vi en taxa til Den Spanske Trappe. Og bagefter gik vi til et springvand, der skulle være rigtig flot. Desværre var de ved at restaurere det, så det var pakket helt ind og uden vand.

Da vi havde spist en is, gik turen hjemad for at slappe af, inden vi tog på restaurant om aftenen. Her var tjenerne rigtig ”sjove” – de snakkede, kildede og tog mine ting. Hvorfor er det med at tage ens ting det sjoveste, som fremmede kan finde på, når de vil snakke med mig? Det forstår jeg ikke.

Næste dag ventede en ny hård dag, for her skulle vi se et helt land på én dag. Det var godt nok verdens mindste land Vatikanstaten – men der var nu nok at se alligevel.

Først var vi inde i en kæmpe kirke, der hed Skt. Peterskirken. Den var rigtig flot og med meget højt til loftet. Det mest spændende var dog en mand, som lå i en glaskiste og var død. Heldigvis var det dog vist nok bare en dukke, men alligevel sagde jeg ”hvis nogen kysser ham, vågner han måske igen”.

Inden vi skulle se næste seværdighed, Vatikan Museet, fik vi lige en is. Og det var vist meget godt at få lidt at styrke sig på, for museet var kæmpe stort – og man kunne ikke have klapvogn med, så jeg måtte gå hele vejen.

Mor og far ville gerne se noget, der hedder Det Sixtinske Kapel – og for at komme dertil, skulle vi igennem en masse rum og gange inden. Og så fik vi endda lov til at gå en smutvej, fordi vi var børn.

I Det Sixtinske Kapel var der et flot maleri i loftet – men ellers var det nu ikke så spændende. Og der var nogle vagter, der hele tiden tyssede på folk, så det var fint at komme videre – på endnu en lang gåtur igen det store museum.

Da vi var ude igen, slappede vi lidt af med en kiks, inden vi tog en taxa hjem. Aftensmaden blev igen spist på torvet – hvor der var restauranter nok til, at man kunne spise et nyt sted hver aften.

Om fredagen var vi en kort tur i en bydel på den anden side af floden. Resten af dagen slappede vi af i lejligheden, hvor vi også fik skrevet postkort – bl.a. til børnehaven. Om aftenen var vi i en butik, hvor både Frida og jeg fik brugt de sidste af de penge, som vi havde fået. Aftensmaden blev spist i en sidegade til torvet, og bagefter fik vi en is.

Lørdag var så vores sidste hele dag i Rom. Vi havde efterhånden set det meste, men der var lige et par ting, som vi manglede – bl.a. Patheon, som var en af de ældste bygninger i Rom. Det var en rigtig flot bygning med et hul oppe i kuplen – så man kunne se himlen.

Bagefter gik (og kørte i klapvogn) vi til en anden bygning, hvor vi kunne komme højt op og nyde udsigten ud over byen – bl.a. til Molosseum. Derefter gik turen hjemad igen – med is- og supermarkedstop på vejen.

Om aftenen spiste vi igen aftensmad i en sidegade til torvet. Og bagefter var vi nede på selve torvet, hvor der var en dame, som lavede kæmpe sæbebobler.

Søndag skulle vi så hjem igen. Her blev jeg vækket, og kort tid efter tog vi af sted mod lufthavnen. På vejen hjem i flyveren tegnede jeg og spillede på min iPad.

I Rom havde der været sommervejr og 25-26 grader (hvilket var meget for årstiden selv der). Men da vi kom hjem til Danmark, var det koldt og regnede – noget som det åbenbart havde gjort det meste af efterårsferien.

Alligevel var det nu rart at være hjemme igen. Og der gik ikke lang tid, fra vi var steget ud af taxaen til, at jeg havde fået mit klæd-ud-tøj på. Resten af dagen pakkede vi ud og slappede bl.a. med at se tv.

Mandag var det så tilbage til børnehaven – og hverdagen. Men det var nu også meget rart at se mine venner igen. Og jeg fik da også fortalt alle de voksne i børnehaven om Molosseum, Spiderman og manden uden hoved.